onsdag 24 december 2008

Dag 144; Julafton, själva aftonen liksom

Vem hade trott att jag, Fred Nyman, hade spenderat en dyrbar julaftonstimme i en One Dollar Store?, inte jag i alla fall, that's fo sho.

Vi åkte iväg till Acron, Iowa, för att träffa Larrys mamma och släktingar. Det var jag, deras dotter Brittany, deras son Shannon, och förstås Mary och Larry. Vi åkte i en timme och allt gick bra, jag visste fortfarande inte vad som skulle hända så därför kunde jag inte vara orolig för något.
Det är en tradition för dom att handla i en $-Store på Julafton till släktingar som dom typ hade glömt klappar till. Innan man börjar döma dom för att vara snåla eller elaka så tycker dom att det bara var en kul grej att göra, det tycker jag också. Jag tror faktiskt inte att någon tar såna affärer på allvar förutom om man är i en ekomomisk kris...
Men oj då, too soon?

I affären fanns det saker från 30 cent till 12 dollar, som var ett Monopolspel och en robot jag såg. Det fanns även saker som var värre än Spam, inte nog med att dom hade det också, så fanns det vad jag skulle kalla kattmat för människor. Det låg i samma förpackning, det var samma smaker man kan tänka sig en katt äta, och på bilden såg det inte ens gott ut.
Jag köpte ett 8-pack Kit-Kat, ett 8-pack med Twix och blandade nötter som jag stod och övervägde om jag skulle välja b-märket Imperial nuts med "Less than 65% peanuts" för 2$, eller om jag ville ha Mr. Peanut's blandade nötter med "Less than 25% peanuts".
Hmm, det är ju bara julafton en gång om året, och jag gillar ju jordnötter, tänkte jag...

När jag var i affären tänkte jag och skrattade för mig själv. "Det är Julafton idag, höhöh".

Vi kom till Larry mamma som bor på ålderdomshem, eller rättare sagt, det var som lägenheter i ett stort litet hus. Vi var dom enda där en så länge, för dom andra var i kyrkan och trodde på Gud.
Vi fick prata högt med henne för att hon hörde inte så bra, och hon kom inte ihåg heller. Men hon visste att dom tog hand om mig, och att jag var utbytesstudent.

En timme senare kom alla.
Maten var äcklig så jag åt inte så mycket, skinkan var inte som i Sverige, men jag ser ändå fram emot den imorgon. Om min bror hade varit där hade han huggt in på kakorna på en gång för att han inte kunnat ätit nåt annat.
Det fanns typ en punch som bestod av Egg nog, vaniljglass och creamed soda. Jag drack ett helt glas vilket jag ångrade när jag i dom sista klunkarna kom att tänka på Jackass när dom ska dricka Egg nog så fort som möjligt. Sen kräks dom upp skiten i strålar. HAHAHA.

Hela grejen för att vi var där var julklappsutdelning, jag förväntade mig inte något, men fick 5 dollar av Larrys mamma, popcorn(!) av Larrys son (han med dom oklippta fåren) och Lindor's Choklad av någon jag aldrig sett, men dom hade en massa choklad oinslaget, som dom gav till alla. Jag sa tack och bockade.

Vi gick därifrån alldeles för sent tyckte jag och Shannon, först dit, sist att gå. Jag vet inte varför det är så, men jag har en tendens att hamna med grupper av människor som gör på det viset...

Okej, det var den sämsta julaftonen jag haft, men det var ändå skönt att ha det avklarat på ett tag, och anledningen till att det är att jag har haft så pass bra jular att jämnföra med, och trots att den var dålig så har jag fortfarande ett leende på läpparna för att den var så interessant och annorlunda. Dessutom hade jag inga höga förväntningar idag, för att jag hade bara börjat sakna min familj då.

Jag hoppas att du hade en bra jul och jag önskar dig en bra fortsättning.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej vännen bort i världen. Merry Christmas från alla oss i VH.
Eller är den över? Har du öppnat dina mail???